Pagina's

dinsdag 25 oktober 2011

Ontwerpen en Presenteren

Dit boek, geschreven door Clare Loeff en Hans Ubbink, is deel van de serie Mode van uitgeverij Cantecleer. Ondanks dat het boek al in 1987 is uitgegeven, is de inhoud nu nog steeds bruikbaar voor mensen die zelf kleding willen ontwerpen.

Na een korte inleiding over hoe de mode is ontstaan, wordt er in gegaan op de Haute Couture. Deze duidelijk Franse term hebben we te danken aan de Engelsman Charles Frederick Worth, die in 1860 als eerste ooit afweek van het feit dat de kleermaker enkel kleding maakte naar wens van de klanten. Hij ontwierp echter zelf de kleding voor zijn klanten.
Aan de eisen om je tegenwoordig nog couturier te mogen noemen is bijna niet meer te voldoen.Voor meer informatie over Haute Couture zie Wikipedia.

Confectie kleding is tegenwoordig zo wijdverbreid dat dit onderwerp niet kan ontbreken is een boek over mode. Ook hier wordt er op een duidelijke manier uitgelegt hoe deze industrie is ontstaan.

Nu de inleiding over de belangrijkste mode-industrie stromingen is afgerond wordt er verder ingegaan op het ontwerpen zelf.
Allereerst wordt er besproken welke soorten stoffen er allemaal zijn, voor welke seizoenen ze geschikt zijn en hoe ze bewerkt worden.
Van de stof is het een kleine stap naar kleur. Als de stof van nature niet de gewenste kleur heeft moet deze geverft worden. Intressant vond ik het te lezen dat de mode kleuren voor de komende twee a drie jaar eigenlijk al vast staan. Het is echter aan de ontwerpers hier hun eigen invulling aan te geven.
Voor je eindelijke kunt beginnen met ontwerpen is het verstandig een sfeer en beeld onderzoek te doen.
Als dit achter de rug is begint het ontwerpen. Hierbij zijn er twee variaties:
  1. De figuratieve ontwerpmethode. Hierbij worden alle kledingstukken in sets getekend, waarbij de lichaamsverhoudingen ondergeschikt zijn aan et beeld, wat tot gevolg heeft dat de ontwerpen goed geintrepeteerd moeten worden.
  2. De technische ontwerpmethode. Hier wordt meer op het platte vlak getekend, de figuren zijn niet ruimtelijk opgezet en de maten worden met hulplijnen aangegeven. Deze methode vergt een grote precisie, maar het maken van een patroons aan de hand van dee ontwerpen is stukken eenvoudiger.
Nu de ontwerpen af zijn, kan er gekeken worden of er eventueel nog extra versieringen van de stof nodig zijn, dit kan door bewerken van de stof met bijvoorbeeld een print.
Als ook hier duidelijkheid over is is het tijd de ontwerpen aan de buitenwereld te presenteren. Ook hiervoor staan diverse tips in het boek.
Al met al is het een intresant boek, waarbij ik graag de kanttekening zet dat wanneer je al de beschreven stappen volgt er nog maar weinig tijd over is zelf nog kleding te vervaardigen, behalve als je een groot team achter je hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten