Pagina's

vrijdag 25 november 2011

Spelden vs. rijggaren

Een van de belangrijkste dingen die mijn Tante Nell mij leerde toen ik bij haar mijn eerste jasje maakte, was dat je voor dat je met de machine naait, eerst moet rijgen. Dit heb ik bij mijn eerste werkstuk dan ook braaf gedaan. Maar toen ik thuis aan mijn volgende werkstuk begon, zei mijn moeder dat het veel sneller is om inplaats van te rijgen, alles te spelden en het dan met de machine te naaien.
Inmiddels weet ik dat het spelden van je werkstuk niet altijd even handig is...
Ten eerste is een speld sneller los dan een rijgdraad. Met als gevolg dat je regelmatig het zelfde stuk opnieuw aan het spelden bent.
Ook bij het tussentijds passen van je kleding is een geregen stuk makkelijker: je kunt het snel even aan trekken zonder je zorgen te maken over de mogelijkheid dat je je prikt.
Tot slot is er ook tijdens het naaien zelf de mogelijkheid dat je je prikt of erger, je huid deels open haalt. Dit lijdt veelal tot kleine bloeddruppels en niets is zo moeilijk uit stof te krijgen als bloed. Veel vakmannen kiezen er dan ook voor iets meer tijd kwijt te zijn door te rijgen, omdat dit minder kost dan het latenverwijderen van bloedvlekken, of in het ergste geval het opnieuw moeten maken van een (deel van een) kledingstuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten