vrijdag 16 december 2011

Broek 1, pas 1&2

Voorkant tijdens de eerste pas
Mijn vader wil een aantal (winter) broeken hebben en heeft mij daarom gevraagd deze te maken. Kleding maken voor iemand die je in je directe omgeving hebt heeft een groot voordeel: voor een (tussen)pas hoeft niemand op en neer te reizen. Dit geeft mij dus een mooie gelegenheid te experimenteren met diverse POMP oplossingen. (POMP is de term voor pasvorm aanpassingen aan kleding).
Bij het maatnemen viel meteen op dat de taille omvang en de heup omvang maar 1 cm verschilde. Het patroon heb ik toch volgend de standaard methode gemaakt.
Achterkant tijdens de eerste pas
Zoals dat hoort bij een kleermaker heb ik met dit patroon een test model gemaakt van goedkope stof. Hierbij is het belangrijk dat je het patroon zo nauwkeurig mogelijk naait. Ook moet je een rits inzetten, zodat ook eventuele problemen hiermee boven tafel komen.
Toen ik klaar was met het maken van het pasmodel vond de eerste pas plaats. Meteen werd duidelijk dat de grote lijnen kloppen, maar dat er een aantal veranderingen nodig zijn.
Op de bovenste foto is te zien dat het kruis extra ruimte nodig heeft. Aan de achterkant kan echter een flink stuk (zeker 5 cm) ingenomen worden, om een goede aansluiting te creƫren. In het boek "Classical Tailoring Techniques" A Construction Guide for Men's Wear, van Roberto Cabrera, stond dat je bij een te strak kruis, het achterpand uit moet nemen. Volgens mijn docente is het echter ook mogelijk het voorpant uit te nemen. Gelukkig heb ik de mogelijkheid bijde te testen.
Voorkant bij pas twee
Eerst maar eens het uitnemen van het achterpand. Hierbij wordt de ronding aan de onderkant iets groter gemaakt en de binnenbeen naad opzij geschoven. Hierbij ook maar meteen even de achternaad ingenomen. Pas 2 zag er direct al beter uit.
De achterkant is nu goed. Er zijn echter kleine rimpels onstaan die zich ter hoogte van de rits bevinden. Ik neem aan dat dit door de rits iets uit te nemen opgelost is. Dat is de volgende aanpassing die ik ga testen.
Meer foto's

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen