Pagina's

donderdag 22 december 2011

(Naai)voorbereidingen


Patroon op een enkele stoflaag
Twee lagen stof op elkaar
Na een aantal passessies heb ik inmiddels een patroon waar zowel mijn vader, als ik content over zijn. Ook hebben we inmiddels stof gekocht, te weten een grijs/zwarte streep en een grijs/bruin ruitpatroon, beide stoffen zijn wolblends. Omdat het een winterbroek wordt heb ik in overleg besloten het voorpand van voering te voorzien. Dus hebben we ook bijpassende voering gekocht. Buiten dat de stof erg mooi is, levert het patroon mij een mooie oefening op. Bij het gebruik van streep- en/of ruitstof is het namelijk van belang dat de strepen/ruiten mooi doorlopen bij de naden. Om dat je stof meestal dubbel knipt (twee lagen stof op elkaar), is het van belang dat het patroon precies op elkaar ligt. Helaas is dit bijna nooit het geval, wat een hoop extra werk oplevert. Mijn naaidocente zegt dat zij de stof altijd op elkaar speld, voordat ze de patronen er oplegt. Met een kleine twee meter stof is dit nog al wat werk. Via een kleermakersforum ontdekte ik echter een (iets) snellere methode. In plaats van twee lagen stof opelkaar te spelden, spelt je je patronen eerst op een laag stof en knip je deze laag eerst.
Vervolgens leg je de uitgeknipte delen op het zelfde patroon in de overgebleven laag stof, spelt je hem vast en knip je de tweede laag. Als dit klaar is heb je al je patronen twee keer.
Pluisjes
Ondanks dat ik de naad aangetekendheb met kleermakerskrijt, sla ik de patroondelen na het uitknippen door, dit om inschattingsfouten van de naad te voorkomen. Voor het doorslaan gebruik ik een dubbele draad rijggaren, waarbij ik aan één kant lusjes laat. Als ik het hele patroon deel omregen heb, haal ik bijde lagen stof van elkaar, waarna ik het rijggaren tussen de twee lagen door knip. Dit levert mooie pluisjes op, die als handvat werken bij het vervolg.
Nu het voorwerk gedaan is, kan het naaien beginnen!

3 opmerkingen:

  1. Beste coupeur,

    Waarom doet u doorslaan met een dubbele draad? Kan dit niet gewoon met een enkel draad?

    M.v.g
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een goede vraag. Mijn eerste ingeving: omdat ik het zo geleerd heb...
    Ik kan wel een aantal redenen bedenken waarom je een dubbele draad gebruikt: risico op uitvallen wordt kleiner door dubbele hoeveelheid wrijving. Ook is het uitvallen van één draad minder erg, je hebt de tweede immers nog.
    Ook is het in het verdere proces, als er ook rijgdraden in het kledingstuk zitten, duidelijk wat doorgeslagen en wat geregen is.
    Tot slot kost rijggaren bijna niets, dus kosten zijn voor mij geen overweging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad minder kans dat het er uitvalt. Nee voor mij ook niet maar ik was gewoon benieuwd waarom je een dubbele draad moest gebruiken:)
      Bedankt!

      Verwijderen