Pagina's

zondag 19 augustus 2012

Trouwpak 2 (patronen & passen )

Aan de hand van de maten die ik bij het eerste klant contact heb opgemeten heb ik de patronen getekend. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de methode Danckearts.

Afgespelde jas en vest.
Voor de jas en het vest heb ik de zelfde grondvorm gebruikt. Toen deze af waren heb ik de aangepast naar de wensen van de klant. Voor zowel het vest als de jas heb ik de plaats van de eerste knoop verhoogd. Verder heb ik voor de jas de heup zakken schuin gezet en de jas langer gemaakt dan standaard (nu zo'n 90 cm).
De ervaring van het maken van een broekpatroon met Danckearts, heeft mij geleerd dat het voorpand snel geneigd is te rimpelen. (zie Broek1, pas 1&2)

Om dit te voorkomen heb ik niet de zithoogte tot de broekband genomen. In plaats daarvan heb ik de zithoogte tot de taille en de afstand van de taille tot de broekband gemeten (zowel voor, als achter). Na zowel voor, als achter de taille - broekband afstand van de zithoogte afgetrokken te hebben, heb ik van deze twee getallen het gemiddelde genomen als zithoogte.

Toen de eerste versies van het patroon af waren heb ik van schilderslinnen test modellen gemaakt.
Vervolgend is de bruidegom langs gekomen om deze te passen.

Het werd mij direct duidelijk dat er iets niet helemaal goed was gegaan met het (basis) patroon voor zowel jas, als vest. Bij de borst stonden deze namelijk beide ruim naar voren.
Gelukkig was het probleem snel af te spelden.
Verder hadden vest en jas nog wat (modische) aanpassingen nodig.

Mijn aanpassingen voor de broek leverde inderdaad een stuk minder rimpels en de rimpels die er wel waren waren eveneens eenvoudig weg te spelden.
Tot slot viel het op dat zowel het vest als de broek aan de korte kant waren.

Al met al was ik erg blij over mijn eerste resultaten.

Om zeker te zijn dat ik niet als nog grote problemen tegen zou komen met het daadwerkelijke pak, heb ik na de eerste pas de testmodellen aangepast. Gisteren heeft de bruidegom deze tweede versie gepast. Er waren geen grote problemen meer, waardoor ik nu op het punt sta te beginnen aan het definitieve pak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten