Pagina's

woensdag 11 maart 2015

Door Het Oog Van De Naald Deel 7

De halve finale... Na het afvallen van Tom en Dominique, zijn er alleen nog vrouwelijke deelnemers over.
Na 12 dames/unisex-opdrachten, moeten de duo's nu een herencolbert maken. Het modebeeld dat Maik zocht was of wel nautisch (strepen, goud/zilveren knopen etc.) of wel sportief (door middel van materiaal & kleur combinaties) een klassiek colbert was uiteraard ook mogelijk.
Het patroon dat de duo's kregen was van een colbert met reverskraag, flapzakken, mouwsplit en voering.
Buiten Marjanne en Louise had echter geen van de duo's de kleppen voor de zakken gebruikt.
Verder viel het op dat Anje en Nellie voor de eindtijd klaar waren.
Nu heb ik niet gehoord hoe lang ze voor het colbert hadden, maar ik durf wel te zeggen dat de duo's maar weinig tijd hadden.
Als je een goed herencolbert wilt maken, ben je alleen al aan het verwerken van de versteviging (uiteraard haardoek en geen plakvlieseline) enige uren kwijt. En dan heb ik het nog niet eens over het traditionele pikeren van een extra borststuk, kraag & de revers.
Mijn hele lichaam begon dan ook te rillen toen Nelleke liet zien hoe zij een reverskraag maakt... Plakvlies, beleg en achterkraag direct aan elkaar genaaid, om ze vervolgens aan het voor- en achterpand te naaien, nogmaals plakvlies...laat ik er verder maar geen woorden meer aan vuil maken.
Uhm, toch nog een 'klein' punt van commentaar: Nelleke als je laat zien hoe je een kraag aan het pand vast maakt, zorg er dan voor dat je wel de juiste kant vast zet, anders gaat het überhaupt niet werken.
Door naar de beoordeling:
Nellie en Anje hebben de kraag er (los van het bovenstaande) goed in gezet, met vrijwel even brede reversbreuken. De beelden bestuderend kom ik tot de conclusie dat de mouwen wat aan de lange kant lijken, maar bij gebrek aan fatsoenlijke blouse op het model, durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
Petra en Aliet hadden in mijn ogen niet helemaal goed geluisterd naar Maik. Het was de bedoeling een nautisch colbert te maken, niet een voor een ouderwetse beurshandelaar! Verder zijn de mouwen (voor zeker) te kort.Verder vallen de voorpanden uit elkaar, wat door de rechte lijnen extra opvalt.
Marjanne en Louise hadden wel de lengte van de jas verkort, maar hem niet strakker gemaakt, wat een vreemd uitziend resultaat opleverde.
Wat Annicke en Marloes precies wilde bereiken met hun colbert, is mij een raadsel. Het heeft wel iets van een colbert en het heeft ook (druk)knopen, maar verder. Wat een lelijk kledingstuk. En wat slecht gemaakt...
Geen wonder dan ook dat Annicke en Marloes als laatste eindigde. Petra en Aliet wonnen.
BN'er van de week was Victoria Koblenko. Aan haar opdracht kon je merken dat ze erg veel met mode bezig is: een kokerrok, op ongeveer knielengte, eventueel heup verbreding (visueel/fysiek), graag met hoge taille, dus...
Naast de hoge taille had het patroon een loopsplit, die de duo's moesten gebruiken.
Met het winnen van de eerste opdracht kregen Petra en Aliet niet alleen een extra half uur, maar ook de mogelijkheid om één van de andere teams een half uur tijd te korten. Ze besloten Marjanne en Louise deze straf te geven.
Uit eindelijk hadden Marjanne en Louise hun rok wel af. Hij had een rustige uitstraling en was iets te kort. Hij zat wel erg mooi.
Nellie en Anje hadden volgens Victoria een Russische look bereikt met hun rok. Wat Nelleke opviel was dat de loopsplit verkeerd om geconstrueerd was.
Annicke en Marloes hadden voor een extra breed heupprofiel, gekozen een soort korset te maken, dat naar wens over de rok gedragen kan worden. Hun split was mooi en ook de lengte was goed.
Aliet en Petra hadden de stofkeuze precies verkeerd om... waardoor het lijkt of je een extra dikke buik hebt, niet erg flatteus.
Week winnaars waren Annicke en Marloes.
De Drentse dames Anje en Nellie vielen af.
Toch nog even verder over de colberts: de pasvorm was over het algemeen flut. Het was, in mijn ogen, maar goed dat de modellen voornamelijk van de voorkant te zien waren, want wat ik zag van de achterkant, zag er echt slecht uit. Ook de convexe schouders zouden hebben niet mijn voorkeur. En het kan zo'n mooi kledingstuk zijn. Zoals het cliché wel zegt: een maatpak doet voor een vrouw, wat lingerie doet voor een man. Maar een mooi maatpak heeft niet alleen zijn uitwerking op vrouwen, als ik een mooi maatpak zie begin ik als een soort pavlovreactie, extra speeksel aan te maken. En gezien de vurige reacties die er op fora als stijlforum over gevoerd worden, doet vermoeden dat ik niet de enige man ben waarbij het zo'n reactie uitlokt. Jammer dat de duo's dit niet hebben weten te bereiken..
Nog maar een week en dan weten we wie zich het Naaiduo van Nederland mogen noemen, ik kan niet wachten...

1 opmerking:

  1. Waar het programma DHOVDN heen wil met dat half uur erbij of er af, geen idee. Maar irritant is het wel. Het gaat steeds minder om de naaikwaliteiten. Dan dat colbert, ik kan een heel stuk met je mee gaan. Maar zoals jij als geen ander weet, een goed colbert maken is "different koek" De pasvorm was ver te zoeken bij alle modellen. Maar ik vond ze toch best knap gemaakt, als je maar een keer mag passen en ook nog op het verkeerde moment als het al bijna inelkaar zit. En dat snap ik dus niet, waarom mag het model niet vaker passen? Zo kun je toch geen goed passend kledingstuk maken? In de aflevering van deze avond vond ik het gekijf ook vreselijk. Jij niet? Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen