Pagina's

woensdag 25 februari 2015

Door Het Oog Van De Naald Deel 5

We zijn al weer over de helft...
Tijd voor een kinderopdracht. Drie teams kregen een jongen als model en de andere drie een meisje.
De patronen: een uniseks sweater en uniseks broek (te koop via deze link). Opdracht: maak er een Hip sekse specifiek setje van, voor je model.
Een leuke opdracht lijkt mij, maar misschien scheelt het dat ik sowieso dol ben op kinderen, zoals bv. mijn Pintrest bord Boy Fashion aantoont. Tom en Dominique vonden kinderen maar niets: altijd aan het zeuren, druk etc...
Als enige duo besloten ze om, in tegenstelling tot de gegeven patronen, een rokje te maken voor hun model. wat overigens erg leuk uitpakte. Wel was hij achter iets te kort, maar ja..
Petra en Aliet, vulde het patroon aan met een capuchon en een rits. Een leuke aanvulling, waar mee ze ook direct naaivaardigheid toonde.
Anja en Rianca hadden de verkeerde stof gekozen, waar ze tijdens het naaien zelf al achter waren gekomen, hierdoor was de afwerking niet naar Nellekes standaard.
Marianne en Louise waren duidelijk nautisch geïnspireerd. Een niet geheel onlogische inspiratiebron voor twee nette dames, sterker nog, de nautische invloed in de mode is terug te lijden naar een matrozen pakje dat prins George als kind aankreeg.
Annicke en Marloes, maakte uiteraard gebruik van hun handelsmerk pipping, voor de zakken. Ook hadden ze een super schattige applicatie van een uit gemaakt.
Anje en Nellie hadden een leuke combinatie, die goed afgewerkt was. Mij leek de broek echter aan de lange kant...
Uiteindleijk hadden Anja en Rianca de eerste opdracht het slechtst gedaan, Maik vond het eerder een pyama dan een 'normaal' kleding stuk.
Anje en Nellie wonnen de eerste opdracht. maar in tegenstelling tot de voorgaande afleveringen, was het gewonnen privilege niet een doorpas met de BN'er, maar een half uur extra.
En een andere betekenis van het woord naaien werd door de redactie ten tonele gehaald: Naast het half uur extra voor henzelf, mochten Anje en Nellie één van de andere teams een half uur minder tijd geven. De reactie van de dames was veel zeggend: ze vonden het helemaal niet leuk om een ander team achter te kunnen stellen.
Uiteindelijk kozen ze er toch voor om Louise en Marjan een half uur minder tijd te geven, onder het mom van een ander team had ook gekozen deze mogelijkheid te gebruiken...
Het eerste wat mij te binnen schoot, toen de opdracht duidelijk gemaakt werd, was dat de opdracht sowieso met enkele uren minder toe had gekund: 4 uur om een bestaande jurk aan te passen is erg ruim. Sterker nog, bij The Great Britisch Sewing Bee, zit wekelijks een vermaak opdracht met veel minder tijd (meestal 1,5 uur) waarin volledig nieuwe kledingstukken gemaakt worden.
Geen van de duo's durfde dit aan. Het werd eerder een vertoon van het goed kunnen werken met fournituren en het kunnen maken van een klein extraatje.
Eerlijk gezegd, vind ik het te veel eer voor het flut werk dat geleverd werd, om alles per stuk te bespreken. Mocht je alles willen zien: hier de video.
Uiteindelijk wonnen Anje en Nellie, met hun half uur extra, niet echt onverwacht.
Anja en Rianca waren ook bij de tweede opdracht het minst en vielen dus af.

Mijn gevoel na de eerste 5 afleveringen
Werd Door Het Oog Van De Naald nog aangekondigd als de zoektocht naar de coupeur/coupeuse 2.0. Na vijf afleveringen durf ik te concluderen dat het eerder een zoektocht is naar een goedkope manier om aan te haken bij de trend 'kneuterige tv'. Ofwel hoe haken we aan bij het succes van Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt en Nerderlands Beste Bloemstylist..
Viel het al op dat bv. Niek en Soufyan langer in de wedstrijd bleven, dan je op basis van hun naaivaardigheid verwachte, enkel en alleen omdat ze modieuze items maakte.
Met het veranderen van het privilege van de eerste opdracht winnaars, van een voor 'maatwerk' essentiële tussenpas, naar tijd winst en verlies, toon je aan dat het je alleen maar om een leuk programma gaat en dat naaivaardigheid hooguit op de tweede (ik durf zelf te zeggen derde) plek komt.
Nu heb ik Nelleke Rimmelzwaam, als winnares van de Gouden Naald, en voorzitster van de Branchevereniging Mode Ambachten, hoog zitten. Maar dat zij zich voor zo'n vak onwaardig programma heeft laten strikken, vind ik betreurenswaardig...

Gelukkig nog maar 3 afleveringen....

1 opmerking:

  1. Ik had er persies het zelfde gevoel bij toen ik aflevering 5 aan het bekijken was. En vind het nu niet zo heel erg meer dat mijn vriendin en ik niet mee doen aan dit programma. Ik had ons samen op gegeven en we hebben twee screentest gedaan, maar we waren net niet interessant genoeg voor op tv. Ik heb er twee stukken over geschreven op mijn blog "De Gelukkige Naaister " Maar toch vind ik het goed dat er iets aan kleding genaaid word op tv. Ook al is het niet het programma geworden wat ik gehoopt had. Hoopelijk gaan ze niet nog gekkere dingen doen in aflevering 6. Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen