Pagina's

woensdag 11 februari 2015

Door Het Oog Van De Naald deel 3

Het begint inmiddels een vast ritueel te worden, woensdag avond rond 20.30 uur gaat de tv op RLT4 voor een nieuwe aflevering Door Het Oog Van De Naald. Zo ook vanavond.
Opdracht 1: een maxidress, met als mode inspiratie voor strand/gipsy of rode loper. De techniek waar Nelleke op zou letten was rimpelen.
Voor de kijkers legde Nelleke uit op welke manieren er gerimpeld kan worden: Met de vierde draad van een lock-steek. Of door middel van een grove rechte steek van de naaimachine(extra tip van mij: zet de draadspanning van je machine in de knoopsgaten stand, dan komen de steken mooi aan een kant van de stof te liggen). Deze draad gebruik je om de stof bij elkaar te trekken, vervolgens kun je dan de bij elkaar getrokken stof mooi verdelen over de gehele naad.
Bij de deelnemers was inmiddels de keuze stress toegeslagen. Zie maar eens de juiste stof te kiezen uit al die mooie stoffen die de sponsor geleverd heeft (overigens is de sponsor een groothandel, dus mocht je een stof leuk vinden, moet je opzoek naar iemand die deze heeft/kan bestellen).
Ook ik heb een tijd gehad dat het me niet lukte een stoffenwinkel uit te lopen zonder iets gekocht te hebben. En als je wel eens hoort dat mensen hun zolder al voldoende geïsoleerd hebben met stoffen, was ik waarschijnlijk niet de enige.
Mijn remedie: koop de inboedel van een (goede)stoffenwinkel, als je hoort dat deze stopt. Ik heb een aantal jaar geleden deze mogelijkheid gehad en heb sinds dien niet meer de nijging te veel stof te willen kopen.
Ook qua stofkeuze ben ik een stuk makkelijker geworden, ik kies gewoon een stof uit mijn 'collectie'.
Toen de modellen kwamen om de jurken te passen, bleken twee duo's een te korte jurk te hebben. Blijkbaar hadden ze het gegeven patroon niet vergeleken met de maten die ze hadden van hun model.

Wat opviel bij de beoordeling was dat een aantal duo's de zoom niet (mooi) afgewerkt hadden. Verder zat er nogal wat verschil tussen de Denimboys (Soufyan en Niek) en Petra en Aliet. Petra en Aliet hadden in hun banenrok zo veel pooien zitten dat Nelleke hem zonder gênante scene's op kon tillen, ik durf zelfs te beweren dat Mike zelfs de andere kant op had kunnen tillen, zonder dat er ongewenste beelden waren ontstaan. Soufyan en Niek hadden het hele patroon gestript van plooien, om alleen een zak te maken met een geplooide opening.
Uit eindelijk werd de opdracht gewonnen door Petra en Aliet met hun jurk die zowel qua uiterlijk, als techniek aan alle eisen voldeed.

Voor de BN'er opdracht was Esmée van Kampen het model. Zij wilde graag een shirt/tuniek om te kunnen dragen tijdens (dans)repetities en audities. Daarnaast moest er ook een bijpassende cape gemaakt worden.
Maik maakte de terechte opmerking dat ondanks dat 60% van de vrouwen een kleding maat boven maat 44 draagt, modemerken hier niet erg veel kleding voor ontwerpen.
Ook bij een aantal duo's kwam duidelijk naar voren dat ze liever een mager model hadden gehad.
Wat ik mooi vond om te merken was dat mensen die het als een leuke uitdaging zagen voor Esmée iets te
maken, betere kleding afleverden, ten opzichten van duo's die hier erg tegen opkeken.
Uiteindelijk wonnen de gooischedames (Marianne en Louise) de laatste opdracht en daarmee de aflevering.

Dan de afvallers...
Zelf had ik alleen al om de arrogantie: "Kost extra veel stof", "Kleding staat minder mooi", de zelf al niet zo super slanke, Tom & Dominique, naar huis gestuurd. Een goede kleermaker/coupeur heeft respect voor iedere lichaamsvorm en weet deze altijd goed te kleden.
Helaas besloten Nelleke en Maik anders en werden naailerares Coby en haar leerlinge Nina naar huis gestuurd.

Wat vinden jullie van de keuze van de jury? Heb jij voorkeur voor de maten van je klanten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten