Pagina's

donderdag 19 februari 2015

Great British Sewing Bee afl. 3

Zoals ik vorige week al schreef, hadden de mannen duidelijk de overhand bij het maken van kinderkleding. Zouden de dames meer thuis zijn bij jaren 50 kleding en technieken?
De eerste opdracht was een jurk in jaren 50 stijl, met een ouderwetse naaimachine (gelukkig wel met motor) ofwel alles moest gedaan worden met een rechte steek, alle zigzag- en aanverwante steken kon de machine niet aan. Wel was er voor het aanzetten van de biasband een speciaal voetstuk. Niet alle deelnemers gebruikte deze echter, waarschijnlijk omdat ze gewend zijn een biasband op hun moderne machines met een rechte steek, dubbel vast te zetten.
Nu heb ik al enige jaren terug besloten geen dameskleding (meer) te maken. Ik moet echter bekennen dat de jurk die er gemaakt moest worden me toch korte tijd met de gedachte heeft doen spelen dat ik hier misschien toch nog een kleine uitzondering voor moet maken... Ik denk dat mijn nieuwe houding ten opzichte van dameskleding word: Ik maak geen dameskleding, behalve voor mijn vriendin... En dan ook nog alleen als ik het zelf een uber-cool kledingstuk vind...
Lijkt mij een voldoende hypothetische situatie om voorlopig nog sowieso onder het maken van dameskleding uit te komen :-p
Bij de beoordeling van de eerste opdracht waren de mannen nog te sterk voor de dames. Ondanks dat Paul een te grote bustewijdte had, of zo als hij zelf zei: "mijn paspop heeft grotere borsten nodig", vormde hij samen met winnaar Ryan en Matt de top drie.
Ook voor de tweede opdracht waren er alleen ouderwetse naaimachines beschikbaar. Het item dat vermaakt moest worden was, geïnspireerd op "The Sound of Music" een gordijn, met jaren 50 motief.
Misschien dacht Matt dat hij nog iets goed te maken had van de vorige aflevering, of was het maken van een kleiner kledingstuk goed bevallen, in ieder geval besloot hij een kinderjurk te maken. Ryan nam een behoorlijk risico door te gaan voor een blouse. Neil was duidelijk geïnspireerd door een vrij erotisch beeld van de jaren 50, met na de grote borsten in de eerste opdracht, nu een split tot boven de billen... (ja, ik weet dat hij zijn jurk niet af had, maar toch)
De mannen heerschappij werd echter verstoord door de geweldige rok van Lorna.
De maatwerk opdracht was één van de lastigste tot nu toe, een blouse van 'sheer fabric' ik weet niet of ik het precies goed vertaal, maar volgens mij is de juiste Nederlandse vertaling 'voile'. (mocht je een beter vertaling hebben, dan hoor ik het graag).
Hoe dan ook, de stof die ze moesten gebruiken was stuk voor stuk niet vergevingsgezind. Uithalen zonder schade was niet mogelijk en omdat de stof behoorlijk doorschijnend is, moeten de naden netjes, met een Franse naad (English seam) afgewerkt worden. Ook het knippen van voile is erg lastig, maar Deborah had hier een oplossing voor. Zij pinde de stof en patronen op een plaat piepschuim, zodat hij niet verschoof.
Om zijn kraag mooi plat te laten liggen, maakte Matt gebruik van Plakvlies... May en Patrick waren het er over eens dat dit niet kan, omdat plakvlies de werking van voile te veel aan past. In plaats van plakvlies had Matt dus moeten kiezen voor een voile versteviging.
Zelf heb ik sinds kort alle plakvlies definitief afgezworen dus kan ik het alleen maar met dit commentaar eens zijn.
Deze aflevering bleek de ervaring van Lorna haar goed uit te komen, want na het winnen van de tweede opdracht, werd haar blouse verkozen tot kledingstuk van de week.
Met drie matige opdrachten, viel Neela af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten